Handelsbetingelser & Garanti

1. Generelle oplysninger

Adexa Danmark AB

Brobackavägen 19

44191 Alingsås

Sverige

E-mail: [email protected]

Telefon: +46 32212282

VAT: SE559510625201

1.2 Definitioner

  • B2B handel defineres fremadrettet som: Erhverv / Offentlig. Herunder betegnes foreninger, kultur- og aktivitetshuse og sognehuse, ligeledes som Erhverv/Offentlig. Alle med CVR/SE-nummer.
  • B2C handel defineres fremadrettet som: Privat. Uden CVR/ SE-nummer.

2. Betaling

Hos Adexa Danmark AB, kan man benytte følgende betalingsmuligheder:

  • Dankort
  • VISA
  • Mastercard
  • MobilePay
  • Kreditaftale (Kun erhverv)

Adexa Danmark AB tager ikke kort gebyr. Beløbet hæves på dit betalingskort, når ordren sendes fra vores lager. Såfremt dele af ordren ikke kan afsendes, hæves der kun beløbet for afsendte.

2.1 Fakturabetaling (Kun erhverv)

Før en virksomhed kan få kredit, skal denne godkendes til dette. Såfremt virksomheden ikke kan godkendes, vil ordren kræve forudbetaling fra køber. Hvis køber ikke forudbetaler, forbeholder Adexa Danmark AB, sig retten til at annullere ordren. Medmindre andet er aftalt, betales der 8 dage efter fakturadato.

Leverandør Service kan kun benyttes, hvis man har tilmeldt sig dette. Hvis denne betalingsmetode er valgt og køber ikke har tilmeldt sig, vil Adexa Danmark AB, assistere med dette. Hertil skal Adexa Danmark AB bruge følgende oplysninger:

  • CVR-nummer
  • Registreringsnummer
  • Kontonummer

Derudover vil Adexa Danmark AB, bruge data, oplyst af køber selv fra den respektive ordre, til at tilmelde køber Leverandør Service. Hvis køber ikke ønsker at oplyse dette direkte til Adexa Danmark AB, kan køber benytte følgende link: Tilmeld mig Leverandør Service.

Offentlige institutioner faktureres elektronisk (via EAN-nummer) – medmindre andet er aftalt imellem køber og Adexa Danmark AB.

2.2.1   Forfalden saldo

Ved betaling efter sidste rettidig betalingsdag beregnes rente med 1,5% pr. måned, dog minimum kr. 100,- pr. betalingspåmindelse, kompensationsgebyr kr. 310,- tillægges første betalingspåmindelse.

Ejendomsforbeholdet i de på fakturaen nævnte varer tilhører Adexa Danmark indtil hele beløbet er betalt.

2.2.2   Ekstra omkostninger

Netto kontant, forudbetaling eller tilmelding til Leverandør Service, alternativt ved større ordrer via kreditforsikring, bankgaranti eller indbetaling af hele ordrebeløbet, inklusive moms, på spærret konto. I en, af Adexa Danmark, anerkendt dansk bank forbeholder sig retten til at fakturere eventuelle meromkostninger herved.

2.3   Ejendomsforbehold

Adexa Danmark har ejendomsretten til enhver leverance, indtil den fulde købesum med tillæg af eventuelle renter og (mer)omkostninger er betalt.

3   Generelt salg

Priserne i vores prislister er uforpligtende, og kan til enhver tid ændres uden varsel. Mellemsalg er forbeholdt.

Bestilles der til afhentning i butikken, faktureres den aktuelle pris ved bestillingstidspunktet. Prisen ændres ikke, hverken ved prisfald eller -stigning.

Hvis en pris er åbenlyst forkert, og køber rimeligvis burde have opdaget dette, er Adexa Danmark AB ikke forpligtet til at levere det pågældende produkt til den forkerte pris.

Alle aftaler med Adexa Danmark AB indgås på dansk.

3.1 Salg Erhverv / Offentlig

Alle priser vises ekskl. moms og er stk. prisen på det enkelte produkt. Den angivne pris ved bestillingstidspunktet, er den gældende bestillingspris. Enkelte produkter sælges i kolli og kan derfor kun købes i bestemte kolli.

Følgende scenarier vil alle gøre, at ordren (uden undtagelse) bliver betragtet som et erhvervskøb: Brugerprofil på hjemmesiden indeholder et Virksomhedsnavn/CVR/EAN-nummer, eller er oprettet som erhvervskunde.

Fakturaadressen indeholder firmanavn (Køber må dog gerne få leveret en pakke privat på købers arbejde). Manuel tastning af ordrer, der ikke lægges via Adexa Danmark AB’s hjemmeside.

3.1.1  Tilbud til erhverv / Offentlig

Såfremt køber(erhverv), har modtaget et tilbud, bortfalder dette efter 30 dage. Herefter skal der genberegnes et nyt tilbud. Mellemsalg forbeholdt.

Rabatter af enhver art ydes kun ved rettidig betaling.

Adexa Danmark AB påtager sig intet ansvar for eventuelle fejl eller oplysninger i udleveret skriftligt materiale om produkterne. Dette gælder enhver form for tegninger, salgsmateriale og brugervejledninger.

Tegninger udleveret af Adexa Danmark ejes af Adexa Danmark og må ikke benyttes af andre leverandører end Adexa Danmark. Såfremt tegningerne benyttes opkræves et gebyr på 10.000 kr.

3.2 Generelt salg - Private

Alle priser vises inkl. moms og er stk. prisen på det enkelte produkt. Den angivne pris ved bestillingstidspunktet, er den gældende bestillingspris. Enkelte produkter sælges i kolli og kan derfor kun købes i bestemte kolli.

3.3 Udsolgte eller udgåede produkter

Der tages altid forbehold for udsolgte varer og udskudt leveringstid hos Adexa Danmark AB’s leverandører. Hvis det er af mærkbar karakter, ud over 4 til 6 uger, vil køber blive oplyst om dette, såfremt det kan være til hindring for at køber kan modtage sin ordre.

3.4 Force Majeure

Adexa Danmark kan ikke gøres ansvarlig, når følgende omstændigheder måtte indtræffe efter aftalens indgåelse:

  • Krig og mobilisering
  • Oprør og uroligheder
  • Terroraktioner eller risiko herfor
  • Naturkatastrofer eller vejrlig
  • Strejker og Lockouts
  • Vareknaphed og/eller forsinkelser fra underleverandører
  • Brand
  • Mangel på transportmuligheder
  • Valuta-, import- og eksportrestriktioner
  • Sygdom, dødsfald eller fratræden af nøglepersoner
  • Anden Force Majeure

Adexa Danmark er i ovennævnte tilfælde berettiget til enten at:

  • Udskyde leverancen
  • Helt eller delvis ansvarsfrit at annullere ordren

4 Fragt

Adexa Danmark AB sender ordren inden for 1-3 hverdage, medmindre andet er aftalt eller restordre forekommer. Hvis køber vil modtage sin bestilling senere end dette, skal Adexa Danmark AB gøres opmærksom på dette. Skulle køber forhøre sig om leveringstiden, gives denne efter bedste skøn.

Der leveres fragtfrit ved ordrer over 2000 DKK ink. moms. 

Såfremt dele af købers ordre indeholder andre produkter end de ovennævnte, der fylder en halv palle eller mere, pålægges der fragtomkostninger for det enkelte produkt. Køber vil dog altid blive oplyst omkring dette.

Hvis køber selv vil afhente ordren ved lageret i Silkeborg (Adressen fremgår under 1. generelle oplysninger), kan køber altid vælge denne mulighed. Køber vil blive oplyst hvis dele af ordren ikke er på lageret. Her tages forbehold for den eventuelle ekspeditionstid inden dette kan oplyses.

Køber kan altid oplyse Adexa Danmark AB om specielle forhold vedr. sin levering. Eventuelle omkostninger herom, forbeholder Adexa Danmark AB sig retten til at fakturere køber.

Adexa Danmark AB leverer kun inden for den danske grænse.

4.1 Fragt erhverv / Offentlig

Udbyder af fragt til erhverv:

DHL

Levering er ekskl. indbringelse. Der leveres kun til kantsten, medmindre andet er aftalt. Ekstra omkostninger der forekommer i forbindelse med aftaler, som feks. Bortskaffelse af gammelt udstyr, forbeholder Adexa Danmark AB sig retten til at fakturere køber.

4.2 Fragt til private

Udbyder af fragt til private:

DHL

4.3 Levering til Grønland og Færøerne

Adexa Danmark AB leverer kun til dansk havn i forbindelse med fragt til, Grønland og Færøerne til erhvervsbrug. Ved levering til Grønland og Færøerne, skal der forventes en længere leveringstid. Adexa Danmark AB leverer efter aftale med køber til købers egen fragtudbyder i Danmark. Ekstra omkostninger der kunne opstå i denne forbindelse, forbeholder Adexa Danmark AB sig retten til at fakturere køber.

4.4 Modtagelse af ordre

Hvis den modtagende ordre ser beskadiget ud, skal fragtmand og Adexa Danmark AB gøres opmærksom på dette med det samme. Adexa Danmark AB tager dialogen med fragtudbyder om reklamation. Venter modtager for længe med at reklamere over transportskader, bortfalder retten for reklamation.

Køber bør tjekke ordren ved modtagelse for følgende:

  • Tryk på pap eller anden indpakning
  • Om emballage/indpakning har afsæt af fodspor eller maskinspor
  • Huller i emballage
  • Hvor vidt om indpakningen ser ud til at have været åbnet.
  • Hvis en eller flere punkter af ovenstående kan påvises, bør køber eller modtager være særligt opmærksom på dette. Dokumentation af beskadiget forsendelse vil blive opkrævet af Adexa Danmark AB.

4.5 Specielle forhold

Hvis ordren, på købers opfordring, skal placeres på en adresse/lokation, uden der er en modtager, anses ordren for at være leveret. Ordren er herefter købers ansvar.

4.6 Fejlleverance

Hvis der er tale om en fejlleverance og det kan påvises, vil eventuelle omkostninger herom blive betalt af Adexa Danmark AB.

5. Fortrydelsesret

Som forbruger har køber 14 dages fortrydelsesret, når køber handler Adexa Danmark AB.

Fortrydelsesfristen udløber 14 dage efter den dag, køber har modtaget ordren. Hvis køber har bestilt flere forskellige varer i én ordre, men de leveres enkeltvist, løber fristen fra den dag, hvor køber modtager den sidste vare.

Drejer det sig om en aftale om regelmæssig levering af varer over en bestemt periode, udløber fortrydelsesfristen 14 dage efter den dag, køber modtager den første vare.

Fristen indebærer, at køber har 14 dage fra modtagelsen til at informere Adexa Danmark AB om, at køber vil fortryde sit køb. Køber skal sende en mail til [email protected] og oplyse om fortrydelse af køb.

Køber kan ikke fortryde købet ved at nægte at modtage varen uden samtidig at informere Adexa Danmark AB.

5.1 Erhverv / Offentlig

Erhvervsdrivende har ingen fortrydelsesret

5.2 Privat

Adexa Danmark AB refunderer alle betalinger modtaget fra køber, herunder leveringsomkostninger (det gælder dog ikke ekstra leveringsomkostninger i de tilfælde, hvor køber har valgt en anden leveringsform, end den billigste form for standardlevering, som Adexa Danmark AB tilbyder), senest 14 dage fra den dag, hvor Adexa Danmark AB har modtaget købers besked om, at køber vil fortryde aftalen.

Adexa Danmark AB kan tilbageholde betalingen indtil produkterne er modtaget, medmindre køber sender Adexa Danmark AB dokumentation for at have returneret den, samt for at den er modtaget af Adexa Danmark AB.

5.2.1   Fortrydelse af en del af købet (Privat)

Hvis køber har købt flere varer hos Adexa Danmark AB, har køber mulighed for at sende én eller flere varer retur, selvom de er købt i én ordre. Dele af ordren vil blive refunderet.

Bemærk, at køber ikke får fragtomkostningerne retur, hvis køber fortryder en del af sit køb.

5.3 Ingen fortrydelsesret

Er der tale om et specialproduceret produkt, produkt fremstillet efter købers specifikationer, produkt der har fået et tydeligt personligt præg eller special hjemtaget produkt, tages det ikke retur.

Hvis køber har bedt om en hastelevering, kan den herom eventuelle ekstraomkostning ikke fortrydes. Hvis der er tale om reparations- eller vedligeholdelsesarbejde der er udført.

6. Returnering

Hvis køber har oplyst Adexa Danmark AB om fortrydelse af køb, har køber 14 dage til at sende produkterne retur. Der skal altså være en forudgående aftale om returnering. Produkterne er under købers ansvar indtil de modtages af Adexa Danmark AB. Køber betaler selv for transporten og hæfter for eventuelle skader under transporten. Er der tale om en annullering af ordre, dækker Adexa Danmark AB fragtomkostninger, når de er modtaget.

Produkterne skal være ubrugte, i mangelfri stand og i original ubrudt emballage. Varen sendes til:

Adexa Danmark AB

Brobackavägen 19

44191 Alingsås

Sverige

Adexa Danmark AB modtager kun returvare sendt til denne adresse. Køber kan personligt komme og aflevere produkter på ovenstående adresse, mod forudgående aftale.

For at få en forudgående aftale om returnering bedes køber rette henvendelse til: [email protected]. Køber skal oplyse ordrenummer, dato for modtagelse, grundlaget for returnering, samt oplysninger om hvordan køber kan kontaktes.

6.1 Kreditering af returvare

Godkendte returvarer krediteres med fradrag af 20 % af salgsprisen ekskl. moms ved franko levering til vores lager eller til et andet, af Adexa Danmark AB, anvist sted. Faktura(kopi) skal vedlægges. Hvis varen er værdiforringet, fratrækker Adexa Danmark AB det beløb, køber hæfter for.

Adexa Danmark AB tilbageholder beløbet, indtil varen er modtaget og vurderet. Adexa Danmark AB kontakter herefter køber, for at aftale tilbagebetalingsmiddel.

6.2 Returnering med henblik på ombytning

Returnerer køber produkter med henblik på ombytning til anden variant eller størrelse, krediteres det fulde beløb ved modtagelse. Faktura(kopi) skal vedlægges, med notat omkring bytning. Køber betaler selv for returnering af varen der skal ombyttes.

6.3 Varens stand, når køber sender den retur

Hvis varen har mistet værdi, og det skyldes at Køber har brugt den på en anden måde, end hvad der var nødvendigt for at fastslå varens art, egenskaber og den måde, den fungerer, kan køber kun få en del af købsbeløbet tilbage. Beløbet køber kan få tilbage afhænger af varens handelsmæssige værdi, og i visse tilfælde kan det betyde, at køber kun kan få fragtomkostningerne tilbage.

Adexa Danmark AB anbefaler, at køber sender varen retur i den originale emballage.

Hvis den originale emballage mangler, kan det muligvis medføre en værdiforringelse af varen.

7   Reklamationsret

Købers reklamationsret omfatter kun produkter handlet hos Adexa Danmark AB. Der kan ikke gøres krav for gældende tab. I reklamationsperioden ombytter Adexa Danmark AB dele, der som følge af fabrikations- eller materialefejl er defekte. I ingen tilfælde dækkes arbejdsløn og kørsel, eller omkostninger til konstatering af fejl. Reklamationsretten dækker ikke rengøring af maskiner.

Reklamationsretten er betinget af tilslutning af autoriseret installatør. Ved misligholdelse, bortfalder enhver form for reklamationsret. Ved forkert eller ikke-tiltænkt brug bortfalder enhver form for reklamationsret.

Ved reparation skal varen fremsendes franco til Adexa Danmark AB, medmindre andet er aftalt i en given sag. Der stilles ikke en erstatning til rådighed.

Der ydes ingen reklamationsret på brugte varer, medmindre andet er påført fakturaen.

Visse produkter kan fra producentens side, have en længere garantiperiode, hvor reklamationsretten vil være tilsvarende jf. producentens anvisninger. Adexa Danmark AB indestår ikke for disse producentgarantier.

7.1 Reklamationsret specifikt for Erhverv

Der ydes 1 års reklamationsret på nye varer, (gælder ikke pærer, pakninger, filtre, tætningslister, glas og justeringer). Ombytning eller reparation medfører ikke, at der påbegynder en ny 1 års reklamationsperiode.

Ved brug af reklamationsretten skal køber selv stå for forsendelsen af produktet, herunder forsendelsesomkostningerne. Adexa Danmark AB skal have oplyst ordrenummer eller fakturanummer der vedrører det pågældende reklamationsberettiget produkt.

7.2 Reklamationsret specifikt for Private

Når køber handler hos Adexa Danmark AB som forbruger, gælder købelovens regler for varekøb. Det betyder, at privat køber har reklamationsret i 24 måneder.

Hvis købers reklamation er berettiget, betyder det, at køber enten kan få varen repareret, ombyttet, pengene tilbage eller et afslag i prisen, afhængig af den konkrete situation.

Køber skal reklamere inden for ”rimelig tid” efter, at køber har opdaget fejlen. Hvis køber reklamerer inden for to måneder efter, at fejlen er opdaget, vil reklamationen altid være rettidig.

Er reklamationen berettiget, refunderer Adexa Danmark AB købers (rimelige) fragtomkostninger. Varen skal altid sendes tilbage i forsvarlig emballage. Husk også at få en kvittering for afsendelse, så Adexa Danmark AB kan tilbagebetale købers fragtomkostninger.

Varen sendes til:

Adexa Danmark AB

Brobackavägen 19

44191 Alingsås

Sverige

Adexa Danmark AB modtager kun pakker, som sendes direkte til ovenstående adresse.

Hvis køber reklamerer over et produkt, skal køber vedlægge en detaljeret beskrivelse af problemet, samt en kopi af faktura.

8 Persondatapolitik

Adexa Danmark AB registrerer og videregiver de personoplysninger, som er nødvendige for at kunne behandle en given ordre. Der videregives kun oplysninger til Adexa Danmark AB’s underleverandører/grossister i det omfang det er nødvendigt for at kunne behandle købers ordre. Det drejer sig om følgende oplysninger der videregives:

  • Navn
  • Skal bruges for at 3. parten har et navn på en kontaktperson.
  • Virksomhedsnavn
  • Skal bruges for at 3. parten kan komme i kontakt med stedet der skal modtage en ordre eller service.
  • Adresse
  • Skal bruges for at 3. parten ved hvor ordren skal sendes til, eller hvortil der skal sendes en installatør/reparatør.
  • Telefonnummer

Skal bruges for at 3. parten kan komme i kontakt med køber, såfremt der kan opstå et behov for dette.

Personoplysningerne registreres hos Adexa Danmark AB og opbevares i fem år, hvorefter oplysningerne slettes.

Adexa Danmark AB samarbejder herudover med en række andre virksomheder, som opbevarer og behandler data. Virksomhederne behandler udelukkende oplysninger på Adexa Danmark AB’s vegne og må ikke bruge disse til egne formål.

Adexa Danmark AB samarbejder kun med databehandlere i EU eller i lande, der kan give købers oplysninger en tilstrækkelig beskyttelse.

Den dataansvarlige på https://www.adexa.dk er Adexa Danmark AB.

Køber har ret til at få oplyst, hvilke oplysninger Adexa Danmark AB behandler omkring køber.

Hvis køber mener, at oplysningerne er unøjagtige, har køber ret til at få dem rettet. I nogle tilfælde har Adexa Danmark AB pligt til at slette købers persondata, hvis køber beder om det. Det kan f.eks. være hvis købers data ikke længere er nødvendige i forhold til det formål, som Adexa Danmark AB skulle bruge dem til.

Køber kan ligeledes tage kontakt, hvis køber mener, at købers persondata bliver behandlet i strid med lovgivningen. Køber kan skrive til Adexa Danmark AB på: [email protected].

Adexa Danmark AB har brug for følgende oplysninger, når køber handler:

8.1 Erhverv / Offentlig

  • Navn (påkrævet)
  • Adresse (påkrævet)
  • Telefonnummer (påkrævet)
  • E-mailadresse (påkrævet)
  • E-mailadresse til fakturering
  • Virksomhedsnavn (påkrævet)
  • CVR-nummer
  • EAN-nummer

Bemærk, ikke alle ovennævnte oplysninger skal bruges for at placere en ordre. Oplysningerne bruges til at ekspedere ordren, efter købers ønske, bedst muligt.

8.2 Private

  • Navn (påkrævet)
  • Adresse (påkrævet)
  • Telefonnummer (påkrævet)
  • E-mailadresse (påkrævet)

8.3 Slettet persondata

Hvis køber har bedt om at få slettet sine data, skal køber selv stå for dokumentationen af, at produkterne er handlet hos Adexa Danmark AB og at køber er den retmæssige ejer af produkterne.

9   Tvister

Enhver tvist mellem Adexa Danmark og kunden skal afgøres efter dansk ret. Førnævnte lovvalgsregel omfatter dog ikke dansk rets internationale privatretlige regler. Tvisten skal efter Adexa Danmarks valg afgøres ved Byretten, som rette værneting eller ved voldgift ved en af Det Danske Voldgiftsinstitut nedsat voldgift. Uanset ovenstående kan Adexa Danmark altid vælge at sagsøge kunden ved dennes hjem.

10   Klageadgang

Hvis køber som forbruger vil klage over sit køb, skal køber kontakte [email protected].

Har køber bopæl i et andet EU-land end Danmark, kan køber klage til EU-Kommissionens online klageportal her - http://ec.europa.eu/odr

Handelsbetingelserne er senest opdateret d. 01.01.2025